2010-05-05

Serve

Natten i Aigert blev en pärs. Jag hade eldat lite eftersom det bara var 4 grader i stugan när jag anlände. Vad jag inte räknade med var kaminens eftervärme. När jag skulle lägga mig var det 33 grader! Jag försökte vädra med korsdrag men det tog bara några minuter så var det asvarmt igen. Fick svetta mig till sömns, och när jag klev upp kl. 05:15 var det fortfarande 21 grader! Jag hade satt tidig väckning eftersom man utlovat dålig väder och snöfall och av erfarenhet vet jag att det ofta är finast på morgonen. Mycket riktigt fick jag en fin förmiddag, på 1000 metersnivån var det sol och vindstilla. Lunchade och Sov en stund i en raststuga där uppe, och sen mulnade det på och började snöa samtidigt som det blev varmare. Jag hade hittills prisat silverklistrets lov, men de två sista timmarna stapplade jag fram med klabbföre. Framme i servestugan mötte jag en bekant från gårdagen, Hans-Olov Westerlund tror jag han heter om jag minns rätt, en kille som sköter underhållet av stugorna på den här leden. Efter lite snack över en kopp kaffe kom vi fram till att vi eventuellt är ingift släkt på långt håll.
Tyvärr är det ingen mobiltäckning här så jag kommer inte att kunna ladda upp detta förrän tidigast imorgon, eller i värsta fall inte på några dar. I vart fall planerar jag att ta mig till Syterstugan imorgon, men just nu vräker snön ner och det kan bli tungt att spåra med mina smala ländskidor av racingtyp...ja, jag vet. Inte världens bästa fjällskidor men det är lite av ett experiment det också, ville testa om det funkar på senvårsnön. Så här års brukar det ju vara lättåkt...




Vilopaus vid raststuga på ca 1100 meters höjd, fortfarande fint väder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar