2010-05-13

LCHF

Hemma igen har jag haft ett par slappardagar, rensat lite skrot på gården, snickrat lite på övervåningen (taklister på ett vindstak med 1000 vinklar och snedtak, egentligen en omöjlig uppgift), och gjort en tur som förmodligen blev årets sista pimpeltur.

Idag har jag sprungit första löprundan sen hemkomsten från fjällturen, 5,5km vid 16-tiden med bara en kopp kaffe i magen (som jag drack ca 10:00), allt i LCHF-anda, eh...fast man ska ju äta mycket, ville bara testa. Det gick förvånansvärt bra, säsongsbästa tiden och inte särskilt slut när jag var klar, kändes faktiskt som att jag skulle kunna springa dubbelt så långt...
Sen var det invägning. 74,0 kg. Alltså en nedgång med 6,1 kg på drygt 4 veckor utan större uppoffring. Har läst en hel del under den här tiden om den här dieten och blir mer och mer övertygad om att den inte är så dum. Som läkare är det fortfarande inte riktigt rumsrent att tala för ökat fettintag osv, och det är ju emot allt vad man fått lära sig på utbildningen, om man bortser från de rent biofysikaliska aspekterna; insulinutsöndring, fettinlagring, blodsockerstegring osv, men har hittat en hel del studier som stödjer att det faktiskt kanske till och med är hälsosamt...
För den eventuellt vetenskapligt intresserade finns en del länkar här, och på wikipedia lite allmän lättsmält info. Det var förresten en form av LCHF-diet som bantningens fader, William Banting förordade i sin metodbeskrivning, men sen har den förvanskats genom tiden som bekant.
Oj, nu är det sent. Go' natt!



Typisk LCHF lunch...Mums!

2 kommentarer: