2010-05-07

Klabbföre

Sov gott även i Syter. Kände mig lite seg när alarmet gick kl 05, troligen för att det blivit lite kallt i stugan. Bacon och stekt ägg till frukost, sedan iväg. Den långa stigningen i början som jag gruvat mig för gick på ett kick, sedan en lång utförslöpa på skrå så jag kom en bra bit in i Viterskalet. Stressade på eftersom jag hade som mål att hinna till Hemavan i tid till bussen som skulle gå 15.30. Nådde Viterskalsstugan vid 10 snåret, tog alltså knappt tre timmar vilket nog är nytt personligt rekord. Stannade bara till för att fylla på vatten och knatade sen vidare. Tyvärr började solvärmen få effekt och jag gick snart på decimetertjocka snöbelag. Stod ut i kanske en halvtimme innan jag testade att "valla" med en ljusstump som jag hittat i stugan. Ingen skillnad, och Solvallan från igår var slut. Det var bara att stappla vidare. Fördelen var att jag inte behövde några stighudar i uppförsbackarna som kommer efter hängbron...
Det var en härlig känsla när jag nådde slalombackarna och kunde sicksacka mig ner till byn, framme strax före två. Och inget ätit sedan frukost. Tvingade i mig en korv med räksallad på statoil mest för att ha nåt att göra. Nu återstår tre timmars väntetid med A-lagarna på busstationen i Storuman, innan jag får sätta mig på bussen mot Sorsele och bilen som väntar där.
Summering: ta med valla för alla fören, särskilt glidvalla. Ta med mycket compeedplåster, en förpackning räcker inte, och strunta inte i skavsårstejpen av viktskäl - jag hade gärna burit en tvåkilos rulle med skavsårstejp om jag sluppit de f-bannade skavsåren. Och egentligen, det här experimentet med löparskidor... Jag vet inte, trist att inte kunna stå på i nerförsbackarna när man har chansen, det är i princip omöjligt att styra såna där stickor till skidor så fort man får lite fart.
Och slutligen, fjälltur på LCHF-diet: det är melodin, så himla skönt att slippa gå i väggen pga lågt blodsocker, och inte styras av hunger, fast man måste nog vara inkörd på dieten innan man drar iväg...








Med sånt här klabbföre behövdes inga stighudar!

2 kommentarer:

  1. Som sagt, vad var det jag sa. Jo: Jag sa att du sagt att om du nånsin får för dig att ännu en gång fara till fjälls med vanliga löparskidor så skulle jag stoppa dig. Jag försökte verkligen. I flera dagar.

    SvaraRadera
  2. Löparskidor i fjällen? Var det första gången du är ute vintertid? Eller har du bara tappat förståndet?
    Fram för gamla hederliga Tegsnäsare med tjärvalla på sulorna!
    :-)Faderen

    SvaraRadera